Ruim 900 containerschepen van de grootste twee soorten deden in 2016 de Rotterdamse haven aan om containers te lossen. Dat zijn er 2,5 keer zoveel als in 2011. Deze containerreuzen voerden samen bijna de helft van de in Rotterdam geloste beladen containers aan.

Meer dan 10 duizend TEU

Op een containerreus past meer dan 10 duizend TEU (de standaardeenheid voor zeecontainers). Acht procent van de containerschepen die komen lossen is een containerreus. Per bezoek lost een containerreus gemiddeld bijna 3 duizend beladen containers op de Nederlandse kade. Het relatief kleine aantal containerreuzen voerden in 2016 ruim 2,5 miljoen TEU aan. De kleinere containerschepen voerden 2,8 miljoen TEU aan. In 2011 verzorgden de containerreuzen nog maar 16 procent van de containeraanvoer.

Waar gaan al die zeecontainers naar toe?

De containerreuzen zijn vooral afkomstig vanuit Chinese havens en komen via andere Aziatische havens naar Europa, waar ze meestal ook in meerdere havens lossen. Van de containers die deze reuzen op de Rotterdamse kade zetten, gaat ongeveer 22 procent met andere zeeschepen naar andere zeehavens.

Bij dit zogenaamde transshipment worden de containers verder vervoerd door gemiddeld 23 andere schepen. Deze vaak kleinere schepen brengen de containers dan vooral naar havens in andere Europese landen zoals:

  • Verenigd Koninkrijk (20 procent)
  • Rusland (16 procent)
  • Ierland (11 procent)
  • Zweden (11 procent)

Deze gegevens komen voort uit een onderzoek naar het gebruik van bestaande en nieuwe bronnen voor statistieken over de zeevaart.