Het ‘Mobiliteitspakket’ gaat terug naar de transportcommissie uit het Parlement. Dit betekent dat de plannen op het gebied van detachering, cabotage en rij- en rusttijden een aanzienlijke vertraging oplopen. Deze plannen waren bedoeld om gelijke beloning voor chauffeurs die in een lidstaat hetzelfde werk verrichten af te dwingen.

VrachtverkeerRegels voor cabotage

De Europese Commissie stelde voor de regels voor cabotage verder te versoepelen. Een chauffeur zou voortaan na een internationale rit en bij aankomst in het land van bestemming, binnen vijf dagen een onbeperkt aantal binnenlandse ritten mogen uitvoeren.
Werkgevers- en werknemersorganisaties in onder meer Nederland waren hier niet gelukkig mee, omdat chauffeurs uit Oost-Europa daardoor nog meer goedkope ritten konden uitvoeren in de West-Europese landen.

Detacheringsregeling

Tegelijk wilde ‘Brussel’ de detacheringsregeling aanscherpen. Die regeling hield in dat een buitenlandse chauffeur bij uitzending naar een andere lidstaat voor werk in dat land minimaal hetzelfde basisloon zou ontvangen als wat in het gastland gebruikelijk is, met inbegrip van de sociale premies en toeslagen. Vooral West-Europese wegvervoerders hikten daar tegenaan, omdat het extra administratieve rompslomp zou meebrengen.

Rij- en rusttijden

Beide voorstellen van de Europese Commissie zijn nu door het voltallige Europarlement van tafel geveegd. Dat geldt ook voor wijzigingen in de rij- en rusttijden. Deze zouden toelaten dat chauffeurs maandelijks gedurende drie weken vrijuit in het buitenland ritten mogen rijden, maar dan ook één week met voertuig en al naar hun land van herkomst zouden moeten terugkeren om verplicht lang verlof op te nemen.

‘Sociale dumping’

De sociale partners zijn er niet rouwig om dat de huidige voorstellen zijn afgewezen, maar stellen wel vast dat zo de harmonisatie van arbeidsvoorwaarden in de EU opnieuw wordt vertraagd en aan ‘sociale dumping’ geen einde wordt gemaakt.

Bron: nieuwsbladtransport.nl