Familiebedrijven presteren beter dan ‘gewone’ bedrijven, dat blijkt uit meerdere onderzoeken door de jaren heen. Vooral als het gaat om financiële prestaties springt het familiebedrijf er bovenuit. De rentabiliteit is structureel hoger dan bij andere bedrijven. Hoe komt dat?

Eigen identiteit

Familiebedrijven hebben vaak een duidelijke identiteit. Dit komt doordat ze familiewaarden hebben die ze uitstralen. Dat creëert weer loyale klanten en veel vertrouwen van leveranciers. De solide identiteit zorgt voor meer betrokkenheid van de medewerkers. Dat kan leiden tot een betere persoonlijke ontwikkeling en een hechte bedrijfscultuur.

Tip:
Het is cruciaal voor de continuïteit om deze waarden te blijven behouden. Bij een generatiewissel komen door verschillende visies deze waarden nogal eens onder druk te staan!

Kennis van de markt

De directeuren (oprichters) blijven langer aan, dus kennis verdwijnt niet snel. Door deze gedegen kennis en kunde anticipeert een familiebedrijf beter op veranderingen in de markt. De kennis wordt uiteindelijk overgedragen aan de opvolger.

Risicobeheersing

Familiebedrijven lopen niet in zeven sloten tegelijk. Ze zijn niet happig op grote risico’s en gaan minder snel schulden aan. Door minder te investeren en minder te innoveren kan dit overigens ook een valkuil zijn!

Slagvaardigheid

Bij een familiebedrijf worden belangrijke beslissingen sneller genomen. Geen lange vergaderingen tussen verschillende beslissers, maar een duidelijke visie waar de macht bij de familie ligt.

Alles overziende gaat het dus om het op een juiste manier beheren van het financiële- en het menselijk kapitaal binnen het familiebedrijf. Familiebedrijven spannen op dit gebied de kroon.